fbpx
أخر الأخبار

الأزمة الأوكرانية تصل إلى الرقص الشرقي

مرصد مينا – فنون

وصلت أزمة أوكرانيا إلى مجال الرقص الشرقي، إذ أثارت الراقصة المصرية نجوى فؤاد (83 عاما) الجدل بشأن الراقصات الأوكرانيات المتواجدات في مصر بقولها إنها حزينة بسبب الملابس التي ترتديها الراقصات الأوكرانيات في مصر.

وأرجعت سبب حزنها هذا إلى ما وصفته بأن هذه الملابس لا تناسب عادات وتقاليد المجتمع الشرقي، موضحة بالقول إن “ملابس الراقصات الأوكرانيات لا تناسب مجتمعنا الشرقي، هما بيرقصوا حلو.. لكن بالنسبة للزي بتاعهم فأنا غاضبة وربنا غاضب.. لأن لازم يكون عليهم رقابة كتير اووي اووي”.

نجوى فؤاد وصفت ملابسهن بالفاضحة: “لبس فاضح مفتوح كتير وكله شبابيك، ومصر بلد إسلام وليست دولة أوروبية. هما مش عارفين حاجة هما عندهم ده عادي لكن عندنا لأ، لبسهم كله شبابيك ومفتح ولازم يتوجهوا يلبسوا إزاي لأنهم في مصر.”

وتابعت: “أنا أول واحدة في مصر غطت بطنها وهي بترقص، أنا اللي عملت الشيفون على فتحة البطن أيام رقابة يحيى حقي، لأني مكنتش عارفة أرقص باللبس المفتوح دا”.

في سياق آخر قالت نجوى كرم خلال برنامج “كلام الناس”: “ندمت اني دخلت الوسط الفني وضحيت بأهلي ودراستي في إسكندرية، وجيت هنا واتجوزت أحمد فؤاد حسن ووقفني على أرض صلبة مع أنه كان أكبر مني بـ 25 سنة”، مضيفة “رفضت أخلف ودلوقتي ندمانة، وأحمد فؤاد قالي مش هنكمل علشان الخلفة، لأني خوفت على جسمي من الخلفة ومكنش فيه عمليات تجميل زي دلوقتي”.

اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى